Barnetrinn
1. klasse: kronåret
Første klasse er et overgangsår, et år til forberedelse av det som kommer
Seksåringer går inn i en ny fase i livet. Utviklingsmessig avslutter de sin første syvårsperiode. Mye forandrer seg både fysisk og mentalt. Dette er ikke tiden for å møte noe nytt, men for å avslutte noe kjent og sette kronen på verket.
Lek som læring
I 1. klasse forsøker vi å understøtte barnets naturlige utvikling. Vi legger stor vekt på den frie, egeninitierte leken. Leken er barnets egentlige arbeid i denne alderen. For at et barn skal utvikle sin selvstendighet, kommunikasjonsevner, praktiske og motoriske ferdigheter, må det bruke mye tid på sin egen lek, der rammene og reglene utvikles av barnet selv og ikke av de voksne. Leken åpner også dørene til sosiale spilleregler, verdier og etikk. I tillegg lærer barn praktisk tenkning gjennom lek.
Sanselig erfaring
Seksåringer opplever verden ved hjelp av sansene sine. Derfor vi gir dem mange praktiske utfordringer: turer i naturen, ringleker, håndverksoppgaver, håndarbeid, baking, tegning og maling, dramatisering og syngespill. Daglig eventyrfortelling gir næring til lek og utvikling. Slik stimulerer vi fantasikreftene, den motoriske utviklingen, og pleier sansene.
Samspillet med de andre
Det sosiale samspillet i en klasse er en vesentlig del av det første skoleåret. Vi øver på evnen til å fungere i en gruppe, og ta hensyn til gruppens behov. Sosiale spilleregler, etikk og moral er viktige temaer å utforske. Slik skaper vi et solid, trygt og stimulerende grunnlag for mer skolepreget læring fra 2. klasse oppover.
2. klasse: eventyrverdenen
For andreklassingene bærer dette første skoleåret preg av at mye er nytt
Andre klasse er steinerskolens offisielle skolestart. Elevene får en klasselærer som følger klassen i flere år. Læreren underviser klassen i det vi kaller hovedfag om morgenen. Da fordyper klassen seg i et fag over en periode på 2 – 5 uker. Resten av dagen er satt av til fagtimene og praktisk/kunstneriske fag.
Eventyret som utgangspunkt
Eventyrene er klassetrinnets hovedtema. I eventyrene finner vi arketypene som bor i oss alle. Elevene bearbeider innholdet gjennom tegninger, malerier og ved å snakke om det. Fra fortellinger henter vi også bokstavene og tallene. Hver bokstav, og hvert tall introduseres på sin egen måte. Elevene lager sine egne arbeidsbøker. Arbeidsbøkene vil være en viktig del av elevens bearbeidelse av fagstoffet til og med Vg3.
Å leve seg inn i språket
I 2. klasse har elevene fremmedspråkundervisning på timeplanen. Vi synger, resiterer og spiller på engelsk og tysk. I tillegg står formtegning på programmet. I håndarbeidet er hovedoppgaven å lære seg å strikke.
Barnas plass på jorden
Alt vi gjør, har som mål å få eleven til å føle seg forbundet med alt i verden. Naturen og dens rytme preger oss mennesker sterkt. I klasserommet har vi et årstidsbord som reflekterer den årstiden vi befinner oss i.
For å fremme elevenes indre modning vektlegger vi fysisk, følelsesmessig og sosial læring og unngår å forsere den intellektuelle læringen. Målet er å skape et trygt klassemiljø, slik at klassen kan bli en velfungerende gruppe hvor barna tar vare på hverandre og stoler på hverandre og på læreren.
3. klasse: sagn, fabler og legenden
Barna lever ennå i en stemning av eventyr; tingene er vesensfylte, de har ansikt
I 3. klasse blir undervisningen mer faglig. Fagene deles i to hovedstrømninger: fag som handler om eller folder seg ut I tiden, som historie og musikk, og romlige fag, som [geografi ?] og håndverksfag.
Virkelighetsnære fortellinger
Gjennom natursagn, fabler og legender lærer barna om ulike måter å forholde seg til hverandre og verden i sin helhet. I historier om dyreverdenen, kommer menneskelige egenskaper til syne, uten å moralisere. Legenden appellerer til elevenes medfølelse gjennom ærlighet, oppofrelse og medfølelse med andre.
Skriving og lesing
I 3. Klasse har skriving en sentral plass. Elevene skal lage små sammenhengende tekster som er hentet fra fortellerstoffet eller dikt og annet som resiteres. Det legges vekt på riktig skriveretning. Leseøvelser blir en naturlig fortsettelse av skrivningen.
Regning
Regneundervisningen er tilpasset utviklingen av barnas tenkning. Vi lærer tallene gjennom dans, lek og sang, slik at de ikke blir noe abstrakt, men at barnet virkelig ser og opplever tallenes vesen. Vi øver alle regneartene, og geometri/formtegning utvikles videre med speilformer og formforvandlinger.
Rytme og tidsstrøm
Dette året konkretiserer vi opplevelsen av det romlige i alle praktiske og kunstneriske aktiviteter. Eleven skal bli oppmerksomme på årstid, ukedag, måned og klokkeslett og gjøre tiden til et praktisk redskap for å orientere seg i verden.
4. klasse: hverdagsliv og uryrkene
Fjerdeklassinger har en naturlig trang til å stå på egne bein
[I 4. klasse viser vi elevene verden som et sted der de spiller sin egen rolle.] I undervisningen tar vi dem med tilbake til historisk tid for å vise hvordan folk klarte seg på den tiden. Målet med dette året er å gi elevene en begynnende følelse av selvstendighet og en forståelse av at de kan lære alt de trenger for å skape sine egne liv.
Stå på egne bein
I fjerde klasse spiller Det gamle testamentet en viktig rolle. Bibelen viser menneskets vilje til å overleve. I forlengelsen av Bibelens motiver forteller vi fra norske klassikere om uryrkene. Elevene blir kjent med jord- og skogbruk, fiske, bergverk og handel. Fortellinger av Bojer, Hamsun, Falkberget og Vesaas illustrerer hverdagsdrama og “menneskets vilkår på jorden”. I håndarbeidet fokuserer vi på temaer fra historiene. For eksempel å lage garn og bruke den til veving av små gjetervesker.
Sette navn på dyr og planter
I norskundervisningen lærer barn å sette navn på alt rundt seg. Vi introduserer de første ordklassene. Det faller naturlig å gi elevene i oppdrag å notere navn på ting, og på alle dyr og planter. Barn lærer å standardisere skriften i form av løkkeskrift, og grammatikk vektlegges mer.
Alle ting skal måles og veies
Vi tar utgangspunkt i det som kan måles og erfares med kroppen, basert på de gamle måltypene – før vi introduserer vår tids felles måleenheter.
Vi fortsetter vi med tegning og maling, engelsk og tysk, handarbeid og eurytmi. Vi går regelmessig på tur. I musikktimene blir elevene introdusert for strykeinstrumenter, [gitar] eller annet.